perjantai 1. toukokuuta 2015

Snickers-Pavlova

Törmäsin jokin aika sitten Maku.fi-sivustolla Snickers-Pavlovan reseptiin. Pakkohan sitä oli sitten leipoa heti seuraaviin illanistujaisiin. En ole aikaisemmin tehnyt marenkia, joten se osuus hiukan pelotti, mutta hyvin se onnistui. Oli oikeastaan paljon helpompaa kuin olin kuvitellut. Marenki vaahtoutui aika nopeasti. Jostain syystä olen elänyt harhaluulossa, että sitä pitäisi vatkata tuntikausia. Pavlovasta tuli todella makea. Itsehän en sitä maistanut, koska olen dieetillä, mutta ystäväni kehuivat herkulliseksi. Aika makeahan tästä tuli, joten yksi pala riittää! :) Alkuperäisessä reseptissä ei ollut kermavaahtoa, mutta minä jostain syystä miellän pavlovan marenkipohjaksi, jossa on kermavaahtoa ja sattumia päällä, joten tähän reseptiin lisäsin kerman.


Marenkipohja:
4 valkuaista
2,5 dl sokeria
2 tl maissitärkkelystä
1 tl omenaviinietikkaa

Täyte:
1 prk kermaa
1 Snickers-patukka
suolapähkinöitä (minulla oli paahdettuja maapähkinöitä)
kinuskikastiketta (minulla oli karamellisoitu kondensoitu maito)
suklaata

Vatkaa valkuaiset kulhossa löysäksi vaahdoksi. Lisää joukkoon vähitellen puolet sokerista ja vatkaa täydellä teholla pari minuuttia. Sekoita maissitärkkelys loppuun sokerista ja vatkaa nekin vaahdon joukkoon. Jatka vatkaamista, kunnes vaahto on jähmeää, valkoista ja kiiltävää. Marenkivaahto on valmis, kun se ei tipu kulhosta, vaikka kääntäisit sen ylösalaisin. Vatkaa lopuksi etikka kunnolla vaahdon joukkoon. Laita uuniin paistumaan 100 asteeseen 2 - 2,5 tunniksi. Säädä uuni 85 asteeseen loppuajaksi, jos marenki ruskistuu pinnasta.

Vispaa kerma, lämmitä kinuski ja sulata suklaa. Levitä kermavaahto marenkipohjan päälle. Koristele pähkinöillä ja Snickers-patukan paloilla. Levitä lopuksi kakun päälle kinuski- ja suklaaraitoja. Loput kinuskista ja suklaasta voi laittaa tarjolle suoraan pöytään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti